Extra ondersteuning
Ondersteuningsteam
Drie keer per jaar komt het ondersteuningsteam op IKC De Expeditie bijeen. Doel van het ondersteuningsteam is te komen tot verbetering van de hulpverlening aan leerlingen met cognitieve en/of psychosociale problematiek door middel van een integrale samenwerking en afstemming tussen onderwijszorg en jeugdzorg volgens het zozo-zo-zo principe: zo vroeg mogelijk, zo licht mogelijk, zo dichtbij mogelijk, zo snel mogelijk. Ouders kunnen bij de bespreking over hun kind aanwezig zijn; we willen samen met ouders de hulpvraag in kaart brengen en tot mogelijke oplossingen of oplossingstrajecten komen. Het ondersteuningsteam bestaat uit: orthopedagoge, schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige, intern begeleider en de leerkracht.
Hoe stellen wij vast of extra ondersteuning nodig is voor uw zoon of dochter?
De school schat op basis van de door de ouders aangeleverde informatie in of de leerling extra ondersteuning nodig heeft. Dit doet een school op basis van eigen ervaring en kennis van bijvoorbeeld welke ondersteuning de leraren op de school zelf kunnen bieden. De school maakt een inschatting op basis van de beschikbare informatie, ook als die beperkt is. Als de school vindt dat de informatie daar aanleiding voor geeft, kan de school onderzoeken of de leerling extra ondersteuning nodig heeft.
Om te onderzoeken of een leerling extra ondersteuning nodig heeft, gebruikt de school de informatie van de ouders, beschikbare medische gegevens, overdrachtsformulier VVE. Als het kind al op een school zit, vormt de informatie van die school een belangrijke bron voor de school waar het kind is aangemeld. Heeft de school onvoldoende informatie voor een goede beoordeling, dan kan de school extra informatie vragen aan de ouders. Als de ouders aangeven dat ze geen informatie willen leveren, moet de school het onderzoek uitvoeren met de informatie die wel beschikbaar is.
Wil de school dat een psycholoog of een orthopedagoog aanvullend onderzoek doet, dan moeten de ouders daar toestemming voor geven. Ook als de school informatie over de leerling bij andere instanties wil opvragen, moeten de ouders toestemming geven. Wanneer deze aanvullende informatie niet beschikbaar is of komt, moet de school werken met informatie die er wel is.